lördag 1 januari 2011

Nyår 2010/2011


Dagen började hos Madelen Thors ca kl. 15.15. Då startade vi direkt med att göra iordning förrätt, varmrätt och efterrätt till kvällen. Hm, nja inte riktigt eftersom det är Madde vi pratar om. Men efter kanske 1 timma och lite till, då kom vi igång och då hade Matilda också kommit för att hjälpa till! När klockan började närma sig 18 (då alla gäster skulle komma) blev vi aningen stressade eftersom vi inte skulle hinna i tid. Folk började droppa in en efter en, men alla var så förstående å hjälpsamma när vi inte var klara så det blev ju en succé ändå. Till förrätt åt vi någon grej med räkor, mango, avokado, chili och koriander. 3/5 räkor. Till varmrätt åt vi fläskfilé med potatisgratäng och fräsch sallad. 4,5/5 filéer. Till efterrätt blev det panacotta, tror jag det heter, med passionsfrukt (som jag hade försökt mig på att göra. Vi trodde den skulle bli jätte dålig, dels eftersom jag inte alls är bra på matte och receptet skulle multipliceras med 3 och dels för den inte ville stelna i kylen. Det visade sig att det blev en kanoners dessert! Av mig får den 5/5 panacottor (bara för att jag lyckades)




Kvällen fortsatte med lite spel och lite prat innan vi före 12 slaget tog oss iväg till någon fest. Jag hade mina skönaste och bästa skor på mig. Stilettklackar. Matilda tyckte av någon anledning att de inte var en bra idé att jag tog dem, men jag förstog inte vad hon mena förens det första jag gör när vi kommit fram är att rammla rätt ner på marken och kötta upp hela fingret. Jag skrek mitt naturliga gälla tantskrik som jämt slinker ur mig när något oväntat händer och alla blickar riktades mot mig. Inte nog med det. 10 minuter senare blev det nedräkning för 12 slaget, då det sattes på en raket som flög rakt in i en snödriva precis bredvid oss som small så det stänkte glitter eller vad det nu är jätte nära oss. I panik rörde jag mig bort från fyrverkeriet och snubblade (igen) på köpet. Så i princip på 12 slaget, kravlade jag mig upp en andra gång. Haha!




Runt 2 begav jag och Madde oss hemåt. Vi väntade mer än 45 minuter på bussen och när den väl kom var den fullpackad, så bussen stannade en bit framför hållplatsen eftersom vi förmodligen inte skulle få åka med, men jag och Madde skyndade oss (eller ja, försökte iallafall, eftersom jag i min stess halkade till och ramlade igen och stäckte mig i ljumsken på köpet) för att hinna med bussen. 2 gick av och sa att det kommer en till buss snart som vi kunde åka med. Det var bara att sätta sig och vänta igen. Efter 5 minuter kom äntligen bussen och vi kunde åka hem.

Vi gick av bussen och halvvägs framme så går vi försiktigt på vägen. Men när jag tar ett litet steg så faller jag platt på höften till marken och i fallet drar jag såklart med mig Madde ner som gör illa handleden. Vi låg kvar ett tag på marken å grämde oss över våra skador men samlade våra krafter och klarade oss sen utan något fall hela vägen som var kvar hem till Madde.

Utvärdering/resultat: Att gå i stilettklackar på packad snö är ingen bra idé!

Gott nytt år på er alla och hoppas ni klarade av den svåra halkan! Höhö....

Inga kommentarer: